wtorek, 25 listopada 2014

ZUPA CZESKA - KULAJDA



Kuchnia czeska jest typową kuchnią słowacką bardzo zbliżoną do naszej.Do każdego obiadu musi być koniecznie zupa. Ogólnie charakteryzuję się przede wszystkim starymi recepturami bez udziwnień i oryginalności. Kraj będący przez setki lat pod wpływem Austro- Węgier , a po II wojnie światowej połączony ze Słowacją , posiada wszystkie znamiona tych państw. Trzeba jednak zaznaczyć, że większość potraw jest raczej tłusta i ciężka , dlatego ja dzisiaj przygotowałam lżejszą wersję kulajdy. Zamiast kości wieprzowych użyłam rosołu drobiowego, na którym zrobiłam zupę. Zrezygnowałam również z mąki, którą zastąpiłam 12 % śmietaną. 







Składniki:
  • 50 dag pieczarek 
  • 1 cebula 
  • 25 dag ziemniaków 
  • 1 i 1/2 litra rosołu 
  • 10 dag zacierek 
  • 2 łyżki masła ( podstawa , nie może być olej) 
  • 1 łyżka mąki ( ja zastąpiłam mąkę śmietaną ) 
  • 2 łyżki posiekanej natki pietruszki 
  • 1 listek laurowy 
  • 1 marchewka
  • 1 pietruszka 
  • 1 por 
  • ziele angielskie ( 2-3 ziarenka )
  • sól, pieprz , majeranek
  • 2 łyżki sosu sojowego 
  • ugotowane i obrane ze skóry 1  udko z kurczaka 
Sposób przyrządzenia: 

Ziemniaki i włoszczyznę oczyścić, pokroić w kosteczkę ugotować w rosole. Pieczarki, cebulę obrać i pokroić w paski, zeszklić na maśle. Dodać liścia laurowego i ziele angielskie. Dusić ok. 2 min. Gdy włoszczyzna i ziemniaki będą prawie miękkie dodać uduszone grzyby, a gdy zupa zawrze dodać zacierkę - po czesku haluszki . Gotować chwilę aż kluseczki będą miękkie. Śmietanę wymieszać z sosem sojowym, dolać trochę zupy i dokładnie wymieszać. Całość wlać do garnka z kulajdą. Doprawić solą i pieprzem. Dodać obrane mięso. Zupę zestawić z ognia i zostawić pod przykryciem żeby smaki się połączyły, mówiąc krótko żeby "doszła"
 :-) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz